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Joel_Prieto- By Simon Pauly_-The young Operalia winning tenor will be Belmonte in The Abduction from the Seraglio.

December 2016
Joel Prieto has so far dedicated a great part of his career to Mozart´s music.  From the time that he won first prize in the Operalia World Opera Competition in 2008 the tenor, who was born in Madrid, raised in Puerto Rico and trained in New York, has found Mozart´s oeuvre to be one of his greatest allies.  At the end of January, he will make his debut at LA Opera (USA) for the first time in the role of another of Mozart´s characters, Belmonte, the male lead in The Abduction from the Seraglio.

After a year which has been almost entirely devoted to Tamino, the prince in Die Zauberflöte (in Madrid and Warsaw) and to Ferrando, in Così fan tutte (in Aix-en-Provence, New York, London and Edinburgh), Joel Prieto begins 2017 by incorporating this new role to his repertoire, and he will later perform the opera again at the Semperoper Dresde (Germany). “The role of Belmonte is probably the most difficult Mozart character that I have sung until now.  He is a type of mixture between Tamino, Don Ottavio and Ferrando, all in one. One needs a good mastery of line, good diction, control of coloratura and to be able to move around the passaggio with ease. Also, the register is high and it is necessary to work on depth on the emotional plane.  With this type of role you need a lot of experience in this style. In fact, I was offered this role many years ago, and I turned it down, because I knew intuitively that I still had a lot to learn.” For the tenor, this is a “very complete” character, “which I am very pleased to make my debut in at this moment of my career, after having sung various Mozart roles for over 10 years in many theatres around the world.”

But it is not all Mozart in the young singer´s diary. As well as having sung the Berlioz opera Béatrice et Bénédicte (Toulouse) in September and October, in December he dedicated himself to Beethoven by travelling to Tokyo to sing the Ninth Symphony alongside the NHK Symphony Orchestra and the Tokyo Opera Singers Choir.

In Los Angeles he will give six performances of The Abduction (28th January and 4th, 8th, 12th, 16th and 19th February) in a James Robinson production, conducted by the musical director of the LA Opera, James Conlon.

Joel_Prieto- By Simon Pauly_-Il giovane vincitore di Operalia sarà Belmonte ne Il Ratto dal serraglio.

Dicembre 2016
Joel Prieto sta dedicandoo gran parte della sua carriera alle opere di Mozart. Da quando è stato riconosciuto con il primo premio del consorso di canto Operalia nel 2008, il tenore nato a Madrid, cresciuto a Porto Rico e formatosi a New York si è immerso nel lavoro del genio di Salisburgo, che è diventato uno dei suoi più grandi alleati. Alla fine di gennaio farà il suo debutto al Los Angeles Opera (Stati Uniti) interpretando per la prima volta nella sua carriera un altro figlio di Mozart, Belmonte, protagonista di Il ratto dal serraglio. Dopo un anno dedicato quasi esclusivamente a Tamino, il principe di Die Zauberflöte (a Madrid e Varsavia) e a Ferrando, di Così fan tutte (a Aix-en-Provence, New York, Londra ed Edimburgo), Joel Prieto inizia il 2017 con la aggiunta di questo nuovo ruolo al suo repertorio, titolo che piú tardi interpreterà anche alla Semperoper di Dresda (Germania). “Il ruolo di Belmonte è probabilmente il personaggio mozartiano più difficile che abbia cantato finora. Si tratta di una sorta di mix di Tamino, Don Ottavio e Ferrando, tutto in uno. È necessaria una buona padronanza della linea di canto, una buona dizione, controllo della coloratura, negoziare bene il passaggio della voce; inoltre si deve anche affrontare profondamente da un punto di vista emotivo. Questi tipi di ruolo richiedono molta esperienza nello stile. Infatti, mi è stato offerto molti anni fa e ho detto di no, perché sentivo che avevo ancora molto da imparare”. Per il tenore si tratta di un personaggio “molto completo, che sono molto felice di debuttare a questo punto della mia carriera dopo aver cantato diversi ruoli mozartiani per più di 10 anni in molti teatri del mondo”.

Ma non c’è solo Mozart nell’agenda del giovane cantante. Oltre ad aver cantato l’opera di Berlioz Béatrice et Bénédicte (Tolosa) a settembre e ottobre, a dicembre si dedica a Beethoven viaggiando a Tokyo con la Nona Sinfonia con la NHK Symphony Orchestra e il coro della Tokyo Opera Singers.

A Los Angeles interpreterà sei spettacoli di Il Ratto (28 gennaio e 4, 8, 12, 16 e 19 febbraio) in una produzione firmata da James Robinson contando sul direttore musicale della Los Angeles Opera sul podio, James Conlon.

Joel_Prieto- By Simon Pauly_-El joven tenor ganador del Operalia será Belmonte en El rapto del serrallo.

Diciembre de 2016
Joel Prieto viene dedicando gran parte de su trayectoria profesional a la obra de Mozart. Desde que se hiciera con el primer premio del Concurso de canto Operalia en 2008, el tenor nacido en Madrid, criado en Puerto Rico y formado en Nueva York ha encontrado en la obra del genio de Salzburgo a uno de sus grandes aliados. A finales de enero debutará en la Ópera de Los Ángeles (Estados Unidos) interpretando por primera vez en su carrera a otro hijo de Mozart, Belmonte, protagonista de El rapto del serrallo. Después de un año consagrado casi en exclusiva a Tamino, el príncipe de Die Zauberflöte (en Madrid y Varsovia) y a Ferrando, de Così fan tutte (en Aix-en-Provence, Nueva York, Londres y Edimburgo), Joel Prieto comienza 2017 con la incorporación de este nuevo rol en su repertorio, título que más tarde interpretará en la Semperoper Dresde (Alemania). “El papel de Belmonte es probablemente el personaje mozartiano más difícil que he cantado hasta ahora. Es una especie de mezcla de Tamino, Don Ottavio y Ferrando, todo en uno. Se necesita un buen dominio de la línea de canto, tener buena dicción, controlar las coloraturas, negociar bien el pasaje de la voz; además es agudo y hay que profundizar mucho en el plano emocional. Con este tipo de roles se necesita mucha experiencia en el estilo. De hecho me lo ofrecieron hace muchos años y entonces dije que no, porque intuitivamente sabía que tenía mucho que aprender”. Para el tenor se trata de un personaje “muy completo, el cual estoy muy contento de debutar en este momento de mi carrera después de haber cantado diversos roles mozartianos por más de 10 años en muchos teatros del mundo”.

Pero no todo es Mozart en la agenda del joven cantante. Además de haber cantado la ópera de Berlioz Béatrice et Bénédicte (Toulouse) en septiembre y octubre, en diciembre se consagra a Beethoven al viajar a Tokio con la Novena Sinfonía junto a la NHK Symphony Orchestra y al coro de los Tokyo Opera Singers.

En Los Ángeles interpretará seis funciones de El rapto (28 de enero, y 4, 8, 12, 16 y 19 de febrero) en una producción que firma James Robinson contando con el director musical de la LA Opera en el podio, James Conlon.

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